namnsdagsbarn

26 januari. Jag har namnsdag idag, och är en smula förvånad över att varken pappa, mamma eller mormor har ringt. De brukar alltid komma ihåg dagarna.

Utomlands är det tydligen väldigt viktigt att ens namn betyder något och alla skakar på huvudet när de frågar vad jag heter och följdfrågan lyder: vad betyder det.
och jag svarar alltid: jag har läst det men kommer inte ihåg.

här kommer det iaf

Kvinnonamnet Bodil är, liksom namnsdagsgrannen Boel, en dansk form av det nordiska namnet Bothild som är sammansatt av ordledet bot som betyder 'bättring' och hild som betyder 'strid, kamp'.

Det låter som om jag borde vara en riktig hårding!

Kanske kan jag med lite tur komma ihåg det tills nästa år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback