sista april/ första maj

Hej!
från onsdag denna vecka till nästa vecka har jag service telefonen, detta innebär att jag alltid är på stand by och att telefonen kan ringa när som  helst, hittills har den inte ringt på nätterns, peppar peppar. Och jag lär mig otroligt mycket på detta.
Just nu är jag på isabelles hotell och väntar på att hon ska bli klar, vi ska nämligen iväg till vår dm på middag, vi ska käka tacos allihopa, det ska bli mysigt. Sen ska jag hem och sova och förbereda mig för ännu en dag på serice kontoret.
Idag är det sista april och kanske firar ni det hemma med majbrasa och en massa ungdomar som blir för fulla. Imorgon första maj, vilket alltså innebär att jag har två veckor kvar i egypten innan det är dags att åka till grekland, undra hur mycket saker man ska försöka få med sig härifrån. Eftersom det mesta är väldigt billigt här så måste man ju försöka ta med sig saker så att man slipper betala hundra tusen euro!
Nu mat!! Puss på er alla.
Tänker på er! Skicka gärna lite sms till mig så att jag vet att ni mår bra.

God kväll Sverige och Världen

Jag har precis kommit innanför dörren, har haft min första egna utflykt till Luxor. Så sedan klockan 4 imorse har jag varit ute med buss för att möta mina gäster. Har haft 40 personer vilket är rätt mycket, det är svårt att hålla ihop gruppen under så lång tid när man är så många, plus att det är svårt att hinna med att vara personlig med alla gäster och få dem att känna sig som en i gruppen. Men jag är nöjd, glad och trött nu.

Hur är det hemma? har det slutat snöa?

Man får lätt många myggbett i egypten, och i luxor verkar jag lukta 100 gånger godare än i Hurghada, för de gånger jag varit i luxor har mina ben och armar sett ut som prickig korv efter åt. Nu är det faktiskt så fult på benen att jag tror att jag kör långbyxor på flygplatsen imorgon.

Här är jag och Caroline på kamelerna när vi var och oberserverade super safarin!

En beduinsk by ute i öknen

förra veckan begav vi oss till Kairo. Här är Mohammed Ali Paschas alabaster mosken.

vi besökte keops, kefran och mykernios pyramiderna.

APOLLO dansen framför pyramiderna

sockerkakan fortstætter

Hej,

Nu sitter jag på kontoret, jag ska så snart jag finner møjlighet lægga in lite fler bilder, har både bilder från Kairo och sånt som bara væntar på att komma upp. Men just nu så ær det så att så snart jag kommer hem till hotellet så slocknar jag, før att jag ær så trøtt. Det blir en hel del långa dagar hær i Egypten och massor att gøra.
Igår och idag har jag gjort min førsta avrækning, nu håller vi bara tummarna før att allt stæmmer! Och om så gør så får jag snart lite extra pengar, før sånt jag lagt ut innan jag åkte ner, såsom førsækring osv.

Och snart så ær jag førhoppningsvis ledigt också, min førra ledighet blev instælld vilket inte ær så konstigt så nu børjar jag kænna mig lite trøtt! Och jag skulle behøva bættra på brænnan! Sockerkaka ær inte vældigt sexigt på stranden.

Alexandra, hoppas du hade en fin fødelsedag igår och att ni ser till att fira ordentligt i helgen!

Det hær med att packa.

nær jag åkte ner till egypten før ungefær 2½vecka sedan hade jag ungefær 10 kilos øvervikt, och det førsta jag upptæcker nær jag kommer ner ær, jo jag har inga klæder med mig! Alltså har jag packat hela væskan full av mediciner och nya skor, vars enda syfte ær att førstøra mina føtter! Så nu sitter jag hær i egypten, med plåstrande føtter som har skavsår varenda milimeter och inga klæder førutom arbetsuniformen. Nej så illa kanske det inte ær men det kænns så.

Mitt ljudkort till datorn verkar ha slutat fungera! Ghhhaa! Jag hoppas att den bara ær lite trøtt och irri just nu och ordnar till sig.

Nu ska jag ta en powernap på kontoret så jag ær fit for fight!

Kairo Pyramider och Vulkan

Hej igen.

Här är det fullt upp hela tiden så därför blir det lite tufft ibalnd att finna tid till att skriva.

vi har iaf varit till kairo och kollat på pyramiderna och besökt det egyptiska museet som har en massa gamla fina skatter. Det var helt otroligt att stå upp på Giza platån och se ut över pyramiderna, samt att rida kamel ner till pyramiderna tillsammans med mina kollegor.
Vi har även varit på supersafari, där vi ridit kamel igen, besökt en Beduinsk by, samt kört fyrhjuling genom öknen.

Igår hade jag min första arbetsdag för apollo iklädd uniformen men pga av vulkanen på island var det inte några av våra gäster som behövde åka transfer, utan istället fick vi åka ut till hotellen för att informera om vad som kommer ske. Så det har varit ett evigt fram och tillbaka till hotellen. Detta har även gjort att jag har kört bil här nere, det var en upplevelse vill jag lova!

Nu ska jag gå till tvätteriet och hämta min tvätt och sen fortsätter vi att jobba!

Tänker på er där hemma!

Och maria, mina pengar tog slut igår ifall du inte förstod det!

Puss!

Första veckan i Hurghada.

Nu är vi inne på vecka två, vilket också blir vår sista vecka för att obsa personalen, om bara några dagar är det vi som står där och möter upp gästerna på flygplatsen, som guidar city touren, som reser till Luxor/Kairo med gästerna. Jag är nyfiken på att börja och ser fram emot att börja jobba på riktigt.

Resan till Luxor i helgen var jätte kul, vi hade med oss vår danske RL Henke, plus jag själv, Isabelle, Caroline, Jens och 6 gäster, så det blev många guider per gäst. Det är väldigt överväldigt att varas här och se det jag får se, och jag har lite svårt att ta in att jag varit nere i gravkammarna i Konungarnas Dal, att jag vandrat runt i Karnaktemplet. Och om några dagar är det dags för mig att ha min första tur till just Luxor.

Igår hade vi möte på jobbet och efter det hade vi obligatorisk poolhäng, eftersom 7 av RL reser hem på torsdag så ville vår chef Camilla att vi skulle umgås, vi hängde vid poolen, spelade vollyboll och badade. Och på kvällen hade vi fest, vi spelade singstar, sjöng en massa gamla låtar, dansade, fnittrade och skrattade. Jag har varit ledig idag men inbefann mig på kontoret klockan tio, för vi skulle åka till Aqualandet och behövde hämta våra biljetter, så dagen har spenderats i ruchkanor och pooler och på en handduk för att bättra på brännan som förhoppningsvis övergår från kräfta till brownie inom loppet av några dagar.

Här kommer lite bilder från veckan som gått!

Här är Caroline, Isabelle och jag på Kairos flygplats och äntligen började målet närma sig.

Stranden vid mitt hotell

Linda, Vatten och thomas visar vart skåpet ska stå.

Röda havet och vita ben och vita skor

En kväll på Papas

Det kommer mer bilder inom sinom tid men det tar så lång tid att ladda upp dom att jag inte hinner mer idag.

Godkväll Hurghada

Idag blir det inga roliga aktiviteter för mig på kvällskvisten, för 04.55 blir jag nämligen upphämtad på mitt hotell för att ta mig till Luxor tillsammans med Henke, vår guide från danmark samt ett antal gäster. Vi ska åka och observera utflykten innan vi sedan själva ska köra den. Så nu måste jag packa en övernattningspåse, och sova. men först lite update... Här i Hurghada så är det stora kontraster jämfört med hemma, den största är väl att man hela tiden måste pruta och att om man är kvinna är man plötsligt det vackraste som finns på hela jorden. Idag har jag, Jens, Carro och Bella åkt bil runt här i Hurghada för att kolla in alla våra hotell, eller iaf nästan alla. Vi blev guidade runt hotellen så nu känner jag ändå att jag har lite bättre koll. Efter vi var klara med det beslöt vi oss för att äta lunch tillsammans, vi beställde in 2 st förrätter för att dela på innan maten kom, men, det ångrade vi snabbs när vi såg huvudrätten. Det var så mycket mat att vi inte ens orkade äta halva. Men när det är så billigt som det så spelar det egentligen inte så jätte stor roll. Jag åt en halv förrätt, en pizza och drack två pepsi och betala 70 LE, vilket kanske är 85 svenska kronor. efte det att vi vara klar med vår uppgift så passade jag, bella och carro på att fixa sjalar till kommande supersafari då vi ska rida runt i öknen på kamel, köra fyrhjuling osv. Jag fixade också ett internet så nu kan jag äntligen skriva saker utan att behöva stressa fram det på kontoret. Varje dag när jag ska till jobbet åker jag taxi, första dagarna var hemska, det stor turist skrivit all over my face, och jag fick pruta och bråka i taxin för att få det till det priset jag vill, och hur konstigt det än låter, så efter dessa fyra dagar har nästan alla chafförrer en annan attityd. Iofs skulle dom aldrig få ut mer pengar av mig idag. Haha. Och fan vad man kommer bli hårdhudad efter att ha vistas här hela sommaren. Kanske har det med att göra att när jag kom hit ner, var jag lika vit som ett papper, nu är jag fortfarande långt i från brun, men har lite mer färg plus att jag nu faktiskt ha koll på hur dom ska köra hem mig. Nu blir jag borta i två dagar och återkommer på söndagen! Ha en fin helg i Stockholm och passa på att njuta av den härliga känslan när vinter övergår till vår, jag missade ju mycket av den och kastades direkt in i 30 graders värme men det gör mig faktiskt inte så mycket. Ska också försöka få ut lite bilder och lägga in här, men är det inte det ena så är det det andra, och som ni alla vet så bor det ingen tekniktjej i mig så jag pajjar allt. Tappade bort min sladd till kameran för hundra år sen och började då lägga över bilderna men minnes kortet och nu vägrar minnenskortet att "hoppa upp" så som det ska göra så därför får det vänta ett tag.. Puss och Kram till er alla!

Godmorgon världen och sverige

Hej!

Idag ska vi ge oss ut och kolla in våra hotell, det ska bli spännande speciellt eftersom det verkar som att vi sak köra bil. jag har fortfarande inte ordnat internet men så snart jag hinner så ordnar jag det. för jag saknar lite att inte kunna sitta när jag själv vill.

Igår hade vi lokalkännedom på schemat, jag och isabelle åkte jalla jalla minibussar tillsammans med egyptier, vi snorklade i röda havet.

Nu är det möte! På återseende.

Hurhgada

Hej!
Idag har jag min andra dag på jobbet, igår hade vi möte på jobbet med teamet, ungefär 20 personer och på kvällen hade vi middag tillsammans på Heaven i nya marinan här i Hurhgada. Det känns väldigt overkligt att vara här. När vi landade på söndagen klockan 23.40 var det 22 grader varmt och nu på dagarna är det nog närmare 30-35. Jag bor på ett hotell med eget rum/lägenhet, all inclusive och har nära till både havet och poolen.

Jag kommer att stanna här till den 15/5 innan jag åker vidare till grekland, och allt eftersom droppar vinter teamet hurghada ut från egypten och mot slutet går vi nog att räkna på en hand.

Idag ska jag iväg och obsa flygplanstransfer. Jag ska sitta längst fram i bussen och observera och lära mig, och skriva. Jag är så spänd inför att få lära mig så mycket jag bara kan.
Vi ska få följa med på ett antal utflykter innan vi den 17 maj kör vår första tur själv.
Nästa vecka ska jag få se pyraminderna! Det är helt galet!!!!

Jag kommer att ordna ett internet-stick nu i veckan men eftersom det har varit påsk även här så har butikerna haft stängt.

Jag har skrivit en liten "typ blogg dagbok"i mitt älskade wordpad som kommer upp så snart jag får tillgång till internet hemma.

Take Care!

danmark i bildspel

Vi har skrattat, kämpat, gråtigt och vara frustrerande.
Gissa om stenen släppte på avslutsdagen.

Här var vi alla i mål! Vilken känsla!

Tack för en underbar tid i mitt liv. Jag är spänd för att möta er runt om i världen!

Vilken start på den "nya" året!

Vid jultiden fick jag reda på att jag skulle gå utbildningen i Danmark,
och hjärnkontoret började snurra runt, vad skulle jag göra av lägenhet och alla möbler,
skulle pengarna räcka, vad hade jag gett mig in på.
I februari började jag packa ihop hela livet i kartonger som jag senare fraktade till gävle, och solna.
Sen hade jag min sista dag på jobbet och sista tiden innan utbildningen blev väldigt stressig.
Och sen var det äntligen dags att bege sig till Danmark. Jag var väldigt nervös men så fort vi kom fram kändes det rätt. Jag var fortfarande nervös och var så under dessa tre veckor/uger.
Det var uppgifter/upgave som skulle lämnas in, även fast man inte visste hur tiden skulle räcka till.
Men vilken upplevelse det var, att vara samman med 80 andra personer, alla positiva och starka personligheter, det fanns aldrig tid för att vara fundersam över sina val, ledsen eller nerstämd då hela Gilleleje var fylld av PEP-Anda! När dessa tre veckor hade vandrat förbi, ibland kändes de som igår, ibland som en evighet, var det dags att säga på återseende till alla. Kramkalas och en hel del tårar och skratt.

Och sen kom jag hem med om möjligt ännu fler tankar.
Jag hade fått ett jobb, mitt allra första heltidsjobb.
I Egypten och Grekland och mitt äventyr skulle snart börja.
Packa, to do listor längre än vad jag vill erkänna.

Och nu sitter jag här, med en massa kunskap som jag ska få ur mig, kanske redan om 2-3 dagar.
Imorgon kväll den här tiden landar jag och 3 av mina kurskamrater i Hurghada och Camilla (vår destinationschef) möter upp oss på flygplatsen! vilken känsla. Det är så galet att jag ska lämna allt och alla under så lång tid, men jag är övertygad om att det kommer bli värt det. Jag ska spendera sommaren i Grekland, på Karpathos, en liten grekisk ö med drygt 5500 fasta invånare. Jag måste få skriva det igen.
Jag ska spendera sommaren i Grekland!!!

Jag hoppas att jag kommer ha tillgång till internet så jag kan uppdatera både här och på facebook, så att ni som vill kan följa min resa! Och under tiden jag är borta, passa på att njut av sverige när det är som bäst!

Ta hand om er allesammans!

Det är nu det börjar!

Syster och Systerson!

IDag var Annika och Viggo och hälsa på här hemma, det var mysigt.
Åh vad jag kommer sakna Viggo, han kommer ju att vara så stor när jag kommer tillbaka.

På Återseende Afton i Solna.

Igår samlades vi några tjejer och käkade middag, och sen åkte vi till grappa för att salongsberusa oss så där lagomt! Jag fick en massa fina presenter fast jag själv bara var glad att dom ville komma.
Det är väldigt roligt att blanda ihop flera av sina olika kompisgrupper och se hur dom anpassar sig tillsammans, och jag måste säga att jag tyckte att det gick väldigt bra. Jag är glad att ni alla kom och att ni hade lika trevligt som mig!

Jag fick en massa blommor och choklad och en kvinnlig gåva, med världens vackraste namn.

det finns inte mitt namn på vattenflaskor och muggar. men tydligen
finns det en dildo som heter Bodil och den fick jag av min chef igår!

Kalas:

Edda var kalasfin!

alex

alexandra, sanna-maria och emelie.

Mia, Mikaela och Emma

Linn Var Fantastisk som alltid!

Sanna-Maria
Och till er jag inte fick med på bild, jag tycker precis lika mycket om er!

Och till alla fina människor runt omkring mig vill jag be er om en sak.
Det finns vissa saker som jag verkligen älskar på sommaren,
så försök ha mig i åtanke när ni gör dessa saker så känns jag närmare.

Snälla, tänk på mig i sommar när ni:
äter en mjukglass med tutti frutti strössel, dricker ett glas rose på ljunggrens terass,
käkar glass på kajen i gamla stan,  snurrar runt i stockholms natten på allt för höga klackar!
Picknick på djurgården, alldeles för många timmar på medborgarplasten med en latte i handen.
När ni får fnitter attacker över något egentligen helt meningslöst. Timslånga promenader.
Bad vid sickla, huvudsta eller nått annat badställe, picknick i hagaparken, mysdagar i täby,
När ni raggar på snaps. jordgubbar och rose.
När ni blir småförälskade i alla vackra män!

Ja, allt som egentligen gör sommaren i stockholm helt magisk!

The last day.

Idag är det min sista dag i Sverige. Imorgon klockan 10 åker jag till wien, och sen därifrån till Kario och därifrån till Hurhgada! Så imorgon börjar mitt stora äventyr! Det är väldigt svårt att förstå att jag inte ska vara hemma förrän i oktober, jag försökte smälta det igår när jag vandrade genom stan med tjejerna. Men jag är så redo, bring it! Så om ni tänkte åka utomlands i sommar så varför inte komma ner till mig och mitt team på Karpathos, Grekland. Det kommer bli fantastiskt! På återseende.