Försök till julebak?

Utanför vår lägenhet ekear minaterna ut sina bönerop, nedanför vår balkong sitter fem afrikanska män runt en eld och försöker hålla värmen, i sin säng ligger Mette under ett dundertäcke och läser en dansk bok, och jag står i köket med julmusik, julgran och vanilj ljus och försöker baka lussebullar.
Mette kom förbi, kollade ner i skålen och tittade på mig och sa "varför är degen gul?" "för att det är saffran i den"
sen skakade hon på huvudet och undrade vad det var jag bakade. I Danmark finns det varken lussebullar eller pepparkakor, och nu kan jag bara hoppas att bullarna blir okej, vill ju inte gärna bjuda dansken på sina första lussebullar om de smakar illa.

Men utsikterna för ett gott bak är små, här, i vår lägenhet finns inga mått, (deciliter osv), inget bakplåtspapper och smeten är ihoprörd med en sked, och håller just nu på att försöka jäsa under ett ny tvättat örngott.

Igår firade vi vår kollega Hanna som fyllde år, vi åt middag tillsammans på en kinesisk restaurang och sen avslutade vi kvällen med kareoke på papas. Jag och Carl sjöng en fruktansvärd version av Summer Loving från Grease. Men det var skoj iaf.

Ikväll blir det nog en lugn kväll med middag och sen hem och mysa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback