Till Morfar!

Jag lever, och mår bra!
Jag har bara haft mycket att göra och inte funnit tid till att sitta på internet och skriva av mig.
Men jag tycker om att du oroar dig för mig Morfar!

Sådär, idag har jag jobbat på förmiddagen och sen har jag haft siesta, jag har dock tvättat. Så mycket slappna av blev det inte, men det är skönt att få tvätten gjord. Ju mer tid jag spenderar på karpathos, detso mer gillar jag det. jag gillar att det är en liten ö men en liten by som "huvudstad", jag gillar att hotellen är små och blir på så sätt mer personliga. Jag gillar att våra gäster letar efter lugn, efter en hektisk vinter hemma, och framför allt så gillar jag maten, avstånden och dom mysiga restauranger!

Tyvärr så har jag inte än sett några riktigt snygga greker, såg en hel del snygga saker i athen på flygplatsen men här på min ö är det ganska torrt. Än så länge... Men ännu är inte alla gäster från alla bolag här så dom kanske kommer, annars får jag helt enkelt vänta tills amerikan-grekerna kommer.. =)

Imorgon är det första Juni och jag kan för allt i världen inte förstå hur snabbt tiden går...
Aldrig tidigare i mitt liv har jag känt att dagarna passerar så snabbt som dom gör här.

Och när det gäller mitt jobb, jag älskar det! Jag skulle dock önska att min skype ville fungera så att jag kunde hålla bättre kontakt med er där hemma. Ibland blir jag rädd att jag ska tappa kontakten mer vissa av er hemma.
men önskar och hoppas självklart att ni finns där när jag kommer hem.

På onsdag har jag min första lediga dag sen jag kom hit och jag funderar på att åka och ta lektioner i vindsurfing.
Jag har min cykel och far runt överallt på den, samt att gatorna här är stundvis väldigt branta, plus att jag på vår utflykt vandrar 1 timme varje gång jag gör den, så jag tänkte, varför inte ta den här motionen ett steg längre.
Att karpathos haft vm i vindsurfing här flera år i rad är bara ett plus.
Det kostar visseligen en del pengar, det är inte dyrt, men med min lön är det mycket pengar.
Men man måste ju prova!!
Sen tänkte jag försöka träna upp mig innan dom riktiga proffsen kommer hit.

Nu ska jag gå till kontoret och arbete lite och sen ska jag hem och byta om för kvällen, vi ska ut och äta på en mysig restaurang här.

Och snart kommer Mamma och Malin!!! Jag längtar...

Tankar och tårar.

Jag sänder en tanke till alla er där hemma som har det svårt.
Till min "gamla" familj.
Ta hand om varandra, stötta varandra.
Och minns, att hon alltid kommer att finnas runt omkring er!

Minnen kan ingen ta ifrån en.

Lokalkännedom.

Det har jag på mitt schema, jag sitter just nu på ett internet cafe nere i hamnen och kollar information och sånt om karpathos, det behöver man också göra ibland.

Annars flyter livet på rätt bra här nere, jag blir mer och mer bekant med byn, som är belägen vid hamnen med vita hus, blåa knuter, precis som sig bör i grekland. Kostade även på mig ett samtal till Maria idag, eftersom det är hennes födelsedag. Önskar att jag hade kunnat vara där och fira den med dig.
Känner mig faktiskt väldigt hemma, beror kanske på att byn är liten och att alla känner alla. Jag bor mitt i byn och har inte mer än fem minuters promenad till kontoret på morgonen. Jag har även en riktig sport cykel med tillhörande hjälm som jag flänger runt på. Vilket gör att det går snabbt att förflytta sig från ett ställe till ett annat, att jag sedan ibland  väljer att gå i uppförsbackarna kan vi blunda för..

Här sitter jag i en av sofforna på La Corte och spanar på nätet.

Fem månader av detta...

Jag bor tydligen i en bunker så jag får inte till internet i min lägenhet, men eftersom min lägenhet ligger i ett gammalt hotell så kan jag ta ut min dator till receptionen och så funkar det bra där.
Idag har jag åter igen promenerat runt stadens alla vrår och hörn. Letar information och taxi, frisör och så vidare. sen klättrade jag upp på en massa sten runt om staden tillsammans med en 12årig pojke, sonen till han som jobbar i mitt hus. Han ville visa mig allt som han tyckte var bra, sen kalladde han mig en gammlat tant och sa att jag gick som en cowgirl! Oförskämt.
Nu ska jag snart iväg och äta middag tillsammans med några, förmodligen alla ur mitt team och airtours och imorgon ska jag iväg på utflykt igen.

Här kommer lite bilder åp Karpathos och Grekland.

Här är Elisa och Jag påväg runt Karpathos med bil för att upptäcka ön.
tidigare den dagen regnade det, men det gjorde ingenting, för efter 5 veckor i öknen är regn härligt.
Dock så har jag inte med mig så mycket kläder för regn.

Vi såg dessa små söta fåglar på vägen och kollade så länge...
tills vi insåg vad vi ätit en av kvällarna innan..

Vi hade ätit upp dessa små fågel barns morfar eller så.

Jag ska spendera sommaren på en grekisk ö, med cykel och hjälm!
Kanske har jag då en liten liten chans att iaf bränna bort det jag stoppar i mig under en måltid.
Haha, den grekiska maten är alldeles för god för mig, kommer att få köpa extra plats på planet bara för att frakta hem fettet.
Så om det hände någonting med kroppen i egypten så kommer allt att komma tillbaka med råge.

Karpathos

Mitt hem för de närmsta fem månaderna, kommer nog att bli super. Karpathos är en urmysig liten stad med en hamnpromenad full av restauranger. Jag bor i ett gammal hotell i en mysig lägenhet som ligger 3minuter från kontoret och hamnen, mina kollegor verkar snälla och trevliga. Och på måndag hoppar jag i uniformen igen!

Och jag tycker självklart att alla ska komma ner och hälsa på i sommar. Om man ber snällt kan man till och med få bo med mig!

sista dagen i Egypten och Hurghada

sedan vi hade vår team dag på paradisön har jag haft en over  night till Kairo, alltså en 2 dagars tur. Kom hem sent på tisdagkväll, åkte in till Marinan på tjejkväll med camilla, caroline och Isabelle. åkte hem rätt snabbt efter maten, sov några timmar och så upp och jobba igen på onsdagen. Sen hem och försöka sova några timmar på igår hade jag kairo en dagarsturen och det blir långa dagar, totalt sett är man borta från 2 på natten till elva tolv natten efter, många timmar på bussen och man är rätt trött när man kommer tillbaka. Fast igår när jag kom  hem kastade jag mig in i duschen och gjorde mig redo för att möta Hurghadas nattliv en sista gång. Och det kanske inte blev så mycket ute liv, eller så mycket att dricka men jag hade en riktigt trevlig kväll iaf.

Kom hem sent och nu håller jag på att försöka packa, om jag hade svårt att packa hemma i sverige var det ingenting jämfört med nu. Saker hela hotell rummet och inte en pinal får plats i väskan!

Imorgon bitti åker jag och Carro ifrån vårt team, vårt hem de senaste veckorna för att ge oss ut på nya äventyr, vi åker till grekland, tillsammans till Athen för att sedan skiljas åt. Och det kommer att vara en märklig känsla. Att lämna Isabella och Caroline. Isabelle har ju nämligen varit med mig hela tiden, från mina första steg på guideskolan till de första veckorna. Så Isabelle och Caroline är min familj här nere, och det ska bli sorligt att lämna dom.

Imorgon natt ska jag övernatta på rhodos, och på kvällen ska jag ut och äta middag tillsammans med apollo team rhodos, där finner jag några av mina guideklasskamrater och det ska bli väldigt kul att få chansen att hinna träffa dom en snabbis, Och sen tidigt, tidigt på söndag morgon åker jag från Rhodos till karpathos. Som kommer att vara mitt hem de närmsta fem månaderna! Hoppas på känslan välkommen hem!

Nu ska jag fortsätta att packa min väska, göra mina ärenden och sen åka in till stan och umgås med mina vänner, och ikväll blir det födelsedagsfest för vår DM som fyller 26 år idag. Camilla, 26 är ingen ålder! Grattis

Tack Team Hurghada, Hurgada och Egypten för några helt fantastiska veckor!
Det finns så mycket jag kommer att sakna.

Team dag!

IDag har jag jobbat, och ibland kan mitt jobb vara rätt hård. Vi har solat badat, snorklat och glassat på en fantastiskt ö i närheten av hurghada. Lägger upp en panorama bild som jag tog i förmiddags, och sticker till chefen och käkar mat.

Här har vi spenderat våran dag, och röda havet, har precis som lovat ett underbart undervattenliv!

Lediglyx

Ligger på hotell rummet och trycker hårda karameller i alla möjliga påstådda fruktsmaker. Längtar efter sverige godis, såsom cola flaskor, sura körsbär, sura cola napper och annat som innehåller gelatin. Det går att finna Haribo godis i gelatin form här nere, men annars är det rätt tomt.

Ledig idag igen, lyx, legat vid poolen sen tio, läst jag är wanted, läst Kairo två dagars manualen och badat, lapat sol, ätit glass och haft det gött. ska snart åka in till stan och försöka finna några nya sandaler, skinn och läder är otroligt billig här och det första jag köpte när jag kom ner var ett par sandre färgade sandlarer med pärlor och paljetter, nu vill jag ha några till. Dom förra betalade 105 LE för, kanske 160 kronor så nått fler par ska jag nog lyckas få till. Även kolla lite presenter och så..

Så här ser det ut vid min pool där jag legat och myst hela dagen lång.
Jag har även pratat med min fina fina mormor som ringde mig från bispgården!
Både mormor och Emma fyllde år igår, Så stort grattis till dom.

Imorgon ska hela vårat team, utom två personer åka iväg till Sharm El Naga för att observera en kanske ny utflykt, såna gånger är mitt jobb helt otroligt. Vi ska iväg och åka båt, snorkla och ha det mysigt tillsammans.

Här är jag Caroline och Isabelle och gör apollo dansen i vår bil.

Kairo Srad, om ni kollar riktigt noga så ser man pyramiderna genom diset, diset som övrigt är föroreningar, Kairo är den mest förorenade staden i världen men har samtidigt över 20 miljoner invånare så det kanske inte är så konstigt.

Jag beställde en hambugare från barnmenyn en dag då jag inte var så hungrig,
fick en utplattad köttbulle i bröd!

Solnedgång i Qena, påväg tillbaka till hurghada efter min första egna tur till Luxor.
Helt galet vackert!

Grillning tillsammans med dom andra bolagen hos Ving.

Jag och Ali.

Det tar otroligt lång tid att ladda upp bilderna så därför får ni bara några stycken.
Kanske kan jag lägga över några på usb och så så sätt få in lite fler!

Puss på er alla där hemma!!!

Som ni väntat!!

Nu kommer en historia i sann Bodil Anda.. Den är egentligen underbar!

Igår eftermiddag begav jag mig ut till ett av våra hotell för att sätta mig ner och prata med två gäster. Att köra bil här nere är som jag redan berättat för er förut. Man försöker sopa bort allt man lärde sig på körskolan och så tutar man och kör. Självklart ska man också försöka anpassa sig till deras regler som är lite konstigt ibland, såsom att jag i en rondell ska lämna företräde för de som ska in i rondellen. Då kan man ju liksom ha korsning istället.

Tillbaka till historian. jag kommer till hotellet parkerar bilen och tar min clipboard (min blåa apollo clipboard full av viktiga papper) och går för att möta gästen. Väl tillbaka efter mötet slänger jag in mig själv i bilen och kör iväg. Saken är den att i Egypten finns det väldigt många fartbulor på vägarna. Dom är oftast jätte höga och många efter varandra. Helt plötsligt ringer service telefonen och eftersom ac låter så mycket väljer jag att köra in till vägkanten för att svara på samtalet. Skriver ner vad jag ska kolla upp och ber att få återkomma med mer information senare.

Ut på vägen igen för att köra vidare, efter kanske fem minuter slängerna jag ett snabbt öga i backspegeln och får Panik! i den lilla lilla spegeln ser jag plötsligt apollo loggan och inser att jag hade lagt min clipboard på taket på bilen!!! I slow motion ser jag clipboarden öppna sig och alla, verkligen alla mina vita papper fladdrar runt över hela vägen.

För ett kort ögonblick överväger jag vad jag kan göra. Gör en ful olaglig (iaf i sverige) usväng på en enkel riktad gata för att en sekund senare parkera och börjar att spring runt som en galning på vägen för att samla ihop alla papper, inom loppet av 1 minut har det stannat 4-5 bilar runt omkring mig och på vägen springer jag och 7 män i turban och galabeya! På bara några minuter var allt upplockat och jag kunde slappna av eftersom jag hade allt, visseligen i en väldig o ordning men ändå.

När jag senare är påväg tillbaka till kontoret brister det för mig själv och jag sitter där, ensam i bilen och skrattar tills tårarna sprutar! Ringer också till Isabelle och Caroline vilket sätter igång ytterligare skratt attacker!

Tänk er sju stycken som springer runt och jagar papper.

Och nu kanske ni också kan förstå att det inte är helt lätt att se ifall en egyptisk man är snygg eller inte.

Transfer.

Så här ser jag ut när gästerna anländer till Hurghada.
Just denna vecka sitter jag på kontoret och då ser jag inte ut så här.
Men ändå. Detta är den snyggaste uniformen jag haft genom jobb.

Nära&Kära

Jag skickar en tanke till hela min familj hemma, och alla mina fina vänner.

Jag Älskar Er

2 veckor kvar i egypten

den 15 maj åker jag från egypten till grekland och karpathos. Jag tror faktiskt att jag kommer att sakna egypten, och 6 veckor är alldeles för kort tid att jobba här och hinna med att upptäcka det mest uppenbara fantastiska med landet. När jag på onsdag kväll lämnar service telefonen till nästa person har jag den veckan 3 lediga dagar. Förhoppningsvis så hinner jag med ett besök hos frissan, en ridning i öknen, och en scuba diving. det hade varit great och underbart. Tänk känslan av att rida genom öknen, gallopera på stranden. Eller dyka bland röda havets alla fina korallrev. Jag kommer dock att få uppleva flera av dessa saker sjävl men det gör mig egentligen ingenting.

Igår samlades de flesta skandinaviska bolagen hemma hos ving för grillning, vi var ca 25-40 personer på en takterass med grillning, vattenpipor och alkohol, själv körde jag bilden och var chaufför för de som skulle vidare ut och dansa omkring.

Jag har haft problem med mitt ljudkort på datorn och har inte kunnat skypa, idag köpte jag dock en liten mircofon så nu kan den jag prata med höra mig perfekt dock så hör jag fortfarande ingenitng. Så jag måste nog kanske be er, Mamma och Malin att köpa en mini pc till mig när ni kommer ner till grekland, det är nämligen så att om jag köper den här i egypten så får jag igen garanti med och eftersom vi alla vet hur bra jag är med teknik så känns det helt galet.

Nu ska jag gå och lägga mig och sova i min stenhårda men underbart sköna hotell säng så att jag är pigg inför morgondagens utmaningar!