Paradisets portar

Tänk er att öppna en dörr till Paradiset.
 
Tänk er att komma in en hall, där ena väggen pryds av bilder, på platser, människor och saker, som gör mig varm i själen. Tänk er att alla bilder har olika ramar, men målade i samma färg för att inte irritera ögonen för mycket. Under dessa bilder står ett avlastningsbord där småsaker hamnar varje dag, fastän att jag hela tiden intalar mig att jag ska bli bättre på att plocka undan efter mig.
En man som är ungefär en meter lång, i form av en staty,  ligger på bordet och i skålen som bildas i hans ben ligger halsdukar och vantar och trängs,
 
Efter ungefär två meter tar man ett kliv till vänster, där den ena sidan täcks av garderober och hallförvaring i form av skoställ och hängare för jackor. Mitt emot dessa garderober finns en dörr, Där inne trängs pärlan, (min cykel) tillsammans med några flyttkartonger märka JUL. I övrigt hänger där kläder i olika stolekar, kanske min fin- fula snäcklampa som införskaffades på Skiathos i september 2010.
 
Efter förrådet kommer ett badrum, men vanliga vita standard kakelplattor i vitt, tillsammans med en just nu, inte så charmerande typ av "solgul" färg. Där finns också en av de absolut viktigaste sakerna i ett badrum, ett badkar. Må hända att det också är ett standard badkar, utan tassar, men förvisso ändå ett badkar. Där löften om att ta bort alla onda tankar inbefinner sig.
 
Ett kök i funkis stil, med två rader förvaring, spis, kyl och frys, samt ett litet serveringshål mellan två av skåpen, där man enklast kan placera maten, om det mot förmodan inte skulle rymmas på bordet. Jag tänker mig ett bord, antingen med klädda stolar, eller ett bord med 4-6 stolar som inte alls ser likadana ut, mixmatchat från olika loppisfynd. köket klär bäst i någon ljus färg/tapet och gärna med en kristallkrona i taket. Den behöver absolut inte vara riktig utan bara att effekten finns där.
Utanför fönstret faller snö från himlen, i fönstret hänger svarta julgardiner med vita stjärnor på, i mitten hänger en fantastisk lampa, från Indiska, med ljusslinga i, bakom ett tunt genomskinligt glas. Och fyller rummet med ett svagt, vackert sken.
 
I rummet, som är stort och löper längs baksidan av garderoberna och bakom matrummet, finns en parkett, och ett hem. En säng som skymtar bakom en skärmvägg av indisk-modell. Mitt gamla fina bord i ljusaste gult med tre hyllplan, slitet efter år av användning, men vackert så det värker i hjärtat. Där på hyllorna finns en låda, med alla mina krämer som jag dagligen använder för psoriasisen, ett hyllplan med böcker och högst upp, en mysig liten lampa. Sängen bäddad med skönaste satinlakan, som lovar en god natts sömn senare.
Ett fårskinn ligger på golvet för att möta fötterna tidiga mornar.
 
Bakom skärmväggen trängs möbler, i form av ett retro tvbord, i 40-, 50 Talsmodell, tillsammans med en soffan, antingen i en skön ljus nyans i modern tappning, eller alternativt en nätt, fin soffa i tung färg och med en historia bakom sig. En tv som visar någon gammal film på ljudlöst. En stereo från 80 talet ger lägenheten toner ifrån en ung Dolly Parton, och på väggarna hänger mina papyrus som jag köpte i Egypten 2011. På borden finns skålar inköpta från mina resor.
 
Utanför balkongen fortsätter snön att falla ner, medans jag sitter i ljuset av stearinljus nerbäddad under en filt och ser på tv och tänker på sommaren, då jag ska sitta på balkongen barfota och njuta av livet till fullo.
 
Vägen dit är lång, men på måndag startar den, då skriver jag nämligen kontrakt på mitt förstahandskontrakt i Stockholm, lägenheten är inte i det bästa skicket men planlösningen är bra, och ideérna florerar i huvudet konstant. Och om inte allt för länge står jag där, med nyckeln i handen, till vad som kan komma att bli mitt paradis!
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Grattis Bodil, va roligt :)

Postat av: Habbiba/Ahma

Jag älskar hur du skriver detta inlägg, det får mig att drömma mig bort till din nya fina lägenhet och verkligen känna att jag är på plats och att lägenheten faktiskt är helt fantastisk!

Stort Grattis älskade vän!

2012-10-21 @ 11:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback