Bröd

Efter ungefär en timme i ugnen är mitt fruktbröd på filmjölk klart, och vilket bröd. Mängder av frön, nötter och frukter! Och fantastisk smak.

Receptet följer:

4,5dl fil
1dl mörk sirap
100gr torkade aprikoser
50 gr russin
20 gr blåbär (tog lingon istället)
65 gr hasselnötter/mandlar (jag använde mig av valnötter och mandlar)

1dl vetekross
1 dö rågkross
1 dl havregryn
2,5 dl grovt rågmjöl
1dl vetemjöl
1dl linfrön
1 dl solrosfrön
1,5tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkrydda

Gör så här:
Blanda filmjölk och sirap
Blanda torra ingredienser samt frukt, nötter i en annan skål.
Rör ihop den torra blandningen med filmjölksblandningen.
Klä en avlång bakform med bakplåtspapper, häll i smeten, och häll på lite havregryn.
Grädda i ugnen på 200 grader i ungefär 45-55 min.
Klart.

Jag hade inga linfrön och solrosfrön utan tog pumpakärnor istället, sen hade jag inte heller något rågkross utan tog lite mer havregryn och vetekross.
Bra blev det iaf!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback