Man tager vad man haver.


Om man är van att läsa min blogg kan det lätt bli så att man bara tror att jag äter nuförtiden.
Jag gör faktiskt en himla massa annat också. Idag har jag lyssnar på Bon Iver på Spotify hela dagen, samt druckit tea och skissat på förmiddagen. Det är bara inte lika roligt att lägga upp bilder på detta. 
Sen vilade jag upp mig i badkaret och slumrade till mot badkarskanten och vips så såg hela jag ut som ett russin.


Det här fann jag i kylskåpet när jag började fundera på middag,
för ett tag sedan köpt jag och mamma blomkål när vi handlade,
och denna lilla fina sak har legat tillräckligt länge i kylen.
Så idag gav jag den lite värme.
Hackade en gul lök, finhackade 2-3 vitlöksklyftor, hällde lite olivolja i pannan, lade i löken och lät den mjukna upp, den får inte ta färg för då blir det tråkigt. Sen på med hackad och skalad potatis och blomkål. På med ungefär en halv liter vatten med 3 st buljongtärningar, och kanske 2-3 del mjölk. Låt småputtra under lock i lämplig tid, jag hade den nog på spisen i ca 20-25 minuter. Salta och peppra samt mixa det hela till soppa.

Voila!
Så blev det en krämig, rätt tjock blomkålssoppa, med en klick löjrom i,
detta efter att jag fann det som serveringsförslag på ett recept och för att vi har en liten klick i kylen sen igår,
till det hembakat grythytte bröd som mamma brukar baka, med två rediga skivor västerbottenost. Och ett glas mjölk. Härligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback