Boktips

Här kommer lite boktips från de böcker jag läst mig genom under säsongens gång.

Under min säsong på Phuket har jag läst ca 15-20 böcker, speciellt efter att min dator gick i stöpet. Men denna bok var en sådan bok där jag vek mig dubbelt av skratt flera gånger.



Vanligtvis är jag inte överförtjust i Sophie Kinsellas sätt att skriva, men i denna bok tycker jag faktiskt att hon gör ett bra jobb. Den handlar om en tjej som i tron om att hon ska dö ombord på ett flygplan, berättar alla sina hemligheter för människan bredvid henne. Och när planet landar utan att krocka, möter hon den här killen på jobbet och inser att hon har sagt allt hon aldrig tidigare berättat för nån.


Vill man istället inte skratta utan beröras är denna bok ett alternativ,
den försvann under en dag på stranden.

Väldigt bra, sorlig, och jag måste erkänna att jag skäms när jag tänker på att jag inte hade någon vetskap om Vel d'hiv-razzian som ägde rum i frankrike under andra världs kriget. Så denna film måste jag nog också ta att se när jag kommer hem. Boken handlar om Sarah och hennes familj, en judisk familj som hamnar mitt upp i razzian och hur hennes liv sammanflätas med en kvinna i Paris. Oväntad, sorlig, fin och berörande.



Min mamma läser otroligt mycket böcker, deckar och kriminalböcker. Något som jag väldigt sällan klarar av. Jag orkar oftast inte kämpa mig genom inledningen. Men de senaste åren har jag iaf läst Män som hatar kvinnor, och här på Phuket har jag läst både hypnotisören och paganinikontraktet. Och jag måste säga, Kepler, så otroligt talang full, Jag är förundrad av att man som två författare kan skriva ihop, över att man inte fullkomligt slår ihjäl varandra under arbetets gång, men Kepler lyckas få mig fast under de första tio sidorna. Sträckläsning på hög nivå.


Här kommer en riktig Feel Good bok att mysa ner sig med på balkongen, men filtar och tea och vårens första solstrålar på kinderna. Lättsam, Mysig och med en härlig historia, självklart också ibland väldigt självklar i handlingen. Men ack ändå läsvärd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback