Vad ska jag bli när jag bli stor?

Enligt KY-testet jag gjorde ikväll borde jag jobba med försäljning och marknadsföring. Okej.

Vad ska du bli när du blir stor?

Tänk att denna fråga kan få en att må dåligt innan ens hela meningen blivit sagd. Detta var väl en av de vanligaste frågorna man fick som liten. Tanter som lade händerna på knäna och böjde sig ner emot en och nöp en i kinden "och vad vill lilla du bli när du blir stor" och så långt bakåt jag kan minnas har jag alltid svarat "Carola, Whitney Houston" ... Men någonstans efter vägen försvann mina svar. Och frågan ställs nu istort sett bara av familj och vänner. Men ändå, något som verkade så enkelt när jag var liten, kan om möjligt knappt verka svårare.

Hur vet man vad man vill bli?
Ska man satsa på det man "tror" att man vill bli, utbilda sig och sedan hoppas att det är okej?
eller ska man vänta på att man kommer på det, frågan är ju om man verkligen någonsin kommer på det?
Risken är ju stor att man fastnar i ett jobb som man egentligen inte ville ha, men inte kan släppa pga av lån, räkningar och rädsla.

Så kan inte alla som läser skriva vad ni trodde att ni skulle bli när ni var små,
vad ni är nu.
vad ni tror att ni kommer att bli...
och...
vad ni tror / tycker att jag borde bli?!

Vore ju kul att läsa.
Få se hur många poliser och brandmän, sjuksköterskor och sångerskor som finns bland er.

Nu ska jag sova. Godnatt

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag ville bli astronaut! Men jag satsar på musiklärare istället :P Svårt att säga vad någon annan ska bli, men jag tycker att du ska jobba med människor på något sätt.. Det finns ju så mycket man kan göra. Du verkar ju duktig på att laga mat och baka, kanske något inom sånt?

Postat av: .dE

När jag var liten var min bestämda mening att jag skulle bli flygsteward, av någon anledning. Numera jobbar jag som 3d-grafiker på ett filmproduktionsbolag, men jag har blivit uppsagd så det kommer komma förändringar på gott och ont under vintern. Vet inte var det barkar. Får nog hålla med Malin, du verkar väldigt passionerad kring din matlagning/bakning, elle är det bara en hobby? Var kan man göra ett sånt där test?

2009-09-16 @ 09:30:52
Postat av: Sandra

När jag va liten sa att jag skulle bli bonnmora o det har jag ju blivit så för min del har livet varit utstakat från de jag var en liten parvel,har aldrig haft funderingar på ngt annat.Så länge man e trivs o är lycklig spelar det ingen roll om man är läkare eller städare tycker jag..Hade bra! :)

2009-09-16 @ 11:15:31
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/
Postat av: Syrran

Om det är till någon tröst syster.... jag vet fortfarande inte vad jag skall bli när jag blir stor!

Puss o kram

2009-09-16 @ 14:46:24
Postat av: elin

Först ville jag bli snickare, sedan fattade jag att det inte är de som får bestämma hur husen ska se ut utan arkitekterna - så då ville jag bli en sådan. Vill egentligen fortf det men känner att det inte är värt 5 års råplugg just nu (förmodligen aldrig). Har nu läst rehabprogrammet i flera år, trivs och har lärt mig massor, om mig själv inte minst, men vad jag ska bli när jag blir stor vet jag fortf inte...

2009-09-16 @ 17:37:45
URL: http://elintyrahittarhem.blogspot.com
Postat av: yo

Roligt inskick på gynnings blogg:)

2009-09-16 @ 20:02:16
URL: http://yojo.blogg.se/
Postat av: Kickan

Jag har nog velat bli ALLT! men främst ville jag bli hårfrisörska eller musikalartist... Eftersom jag nu pluggar till sjuksköterska så tror jag givetvis att jag kommer bli just sjuksköterska :) jag har alltid bytt drömkarriär varannan vecka, det var först när jag kom på syrra som jag kände mej säker och "till ro". jag blir dock rätt rastlös i min tillvaro efter ett år eller så, så det är nog inte alls säkert att jag kommer jobba inom vården resten av livet, fast å andra sidan kan man variera sig rätt mycket i den branschen. Som föregående inlägg tänkte jag också nämna ditt matintresse, men jag kan definitivt se dej inom försäljning/marknadsföring då du är väldigt karismatisk. Lycka till!

2009-09-16 @ 21:54:23
Postat av: Elisabeth S

Jag ville bli popsångerska, och så blev det ju NÄSTAN! Klassisk sångerska är väl close enough, liksom...



Jag tycker definitivt att du skall ha ett socialt yrke. Säljare av något slag skulle säkert passa! Kanske du borde ha en egen butik eller dylikt? Men å andra sidan kan ju konditor vara något, för du verkar ju vara grym på att baka.

2009-09-17 @ 15:34:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback