Är det så konstigt?

Just nu visas nyheterna på Tv4. Där pratar man om en ökning av ungdomar och pensionärer i kronofogdens register. Min fråga i detta fall är, ÄR DET SÅ KONSTIGT?

Hur ska man som ungdom kunna klara av alla pengarutgifter? När man inte kan få fast jobb, där man hela livet dras med studielån som ska betalas, för ett jobb du kanske aldrig kommer att få. Där enda chansen att få en lägenhet är att bo i andra hand och betala en massa pengar (5000-7000kr i månaden för en etta är inte ovanligt, men absolut inte rimligt) under bordet till personen på kontraktet, eller att bo ca 40 minuter utanför stan.

Där man som gammal lever på en pension som knappt täcker hyra, jag låter mig inte luras, jag tror inte att alla gamla människor som jag ser runt om i stockholm som plockar pantbrukar gör det för att dom tycker att det är roligt. Dom har knappt råd att köpa mat, väldigt många som är gamla snattar faktiskt ost och liknande varor i matbutiker. Inte alla med iaf en del. Jag jobbade inom hemtjänsten förut, där fick man en tydlig inblick i hur det gamlas liv blir sämre ju äldre de blir.

Kvar har vi då personer mellan kanske 28-60. de som har kvar sin lägenhet, trots sin fina villa med sin fina fru, med ändå är det den kvar "eftersom man aldrig vet vad som händer" "lite extra pengar är alltid bra". Dessa människor har i många fall, fast jobb, bil, bra lön och många möjligheter. Är de dessutom sambo blir tex konstanden för boende ganska billig.


Nu gäller ju inte det alla.

Så återigen, är det konstigt att unga och äldre inte direkt får det lättare?

Kommentarer
Postat av: Fredde Svensson

Oj, de va längesen :-) Tyvärr inget galet ikväll .. Själv?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback