Jag drömmer mig bort i matens förtrollande värld.

Tvätten är på torkning och efter det blir det förmodligen Ikea med mor och syster.
Just nu sitter jag här framför datorn med min pulver latte (som är ett dagligt behov liksom Seven Eleven Latte) och drömmer om mormors rullrån. Så spröda lätta och framför allt goda. Fem el sju skulle behövas just nu för att mätta mitt behov. Därför skriver jag här och hoppas att någon liten fågel viskar i mormors öra.

Jag önskar mig en BigPack-Glass låda full (gärna överfull) av mormors fantastiska rullrån i Julklapp.

image276

Bilden är från
Icakuriren

Det är egentligen helt otroligt hur gott mat och sånt kan vara. Farmors stuvade makaroner med mormors små-köttbullar var en favorit när jag och Malin var liten. Efter att farmor gick bort 1997 blev köttbullarna lite fel. inte att dom inte är goda, för det är dom, men varenda gång jag äter dom tänker jag på hur det vore om jag haft farmors makaroner till. Farmor gillade annars att bjuda på middag för hela släkten, kommer inte ihåg så mycket om vad hon lagade för mat, kommer däremot ihåg att hon varje gång bjöd på antingen konserverade päron med after eigth och glass, eller glass med varma hjortron till efterrätt.

Mormor började några år senare servera mig och syster med hennes kyckling-curry-ris gratäng vilket snabbt blev en favorit. Jag och Malin har äntligen kommit på hur man kan fuska sig till den rätten vilket är härligt.
Mormor frukost är också en annan favorit och under tiden jag arbetade i Bispgården brukade jag nån gång i månaden över sommaren bjuda hem mig själv till mormor och morfar för att äta frukost.
Alltid aprikoskräm, tea/oboy, hårt tunnbröd och skinka. Nostalgi på hög nivå.

Pappa är också en duktig kock, hans älgkött med pressad potatis och sås är väldigt gott. Pappa är även ett stort fan av mat som smakar väldigt starkt. kommer ihåg för kanske 3 år sedan när jag och min förra pojkvän P åkte hem till pappa en helg över jakten, där möttes vi av fem stycken fulla och glada jägare, och pappa hade lagat tre rätters dagen till ära. Kommer inte ihåg dom andra rätterna men jag kommer ihåg förrätten som var en soppa, pappa använda ingen buljong utan använde tre (!) flaskor sweet chili sås som sky och i den var det avokado, tomater, squach osv. Och den var så stark att tårarna sprutade och det blev kö till toaletten på ett kort ögonblick men pappa var nöjd.


Mamma är också grym på mat, lax och sherrysås och jätte pirog är hennes triumfkort för att få mig att åka över hela staden. Hennes skinksås är också super men nu när jag själv lyckas få till den är det inte lika super längre.


Nej, nu ska jag sluta drömma om mat och bege mig ner i tvättstugan och hämta mina kläder och sen ska jag åka på ikea och köpa skarvsladdar, lakan, glöggkoppar och lite sånt.


Puss!


Kommentarer
Postat av: Kinna

Vilket kul inlägg. Det är just såna nostalgitrippar jag gjort det senaste året. Hoppas du får dina rullrån. Jag håller på att lära mig hur man gör dem och har köpt ett rånjärn på loppis.

Jag tycker kastanjer är goda, men det är en smaksak. Du kan ju köpa dem i lösvikt så prova ett par och känn efter själv. =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback