Fundering..

Alla har ni väl sett att man kan "runda upp" växeln på lindex, hm osv. Alltså att man skänker mellanskillnaden till Röda korset. Idag stod jag inne på lindex i färd med att betala mina varor som kostade 198:-, med två hundralappar  "vill du runda upp?" frågar kassörskan. Vad ska man svara. Självklart sa jag och log.
Sen kom en tanke. Anta att man har nästan inga pengar alls och man handlar för 179 kr och dom frågar om man vill runda på dom där två hundringarna man lämnat fram. Då ber dom alltså om att få skänka ca 20kronor till bättre behövande. Anta att man står där och i huvudet rullar saker förbi som kostar ca 20kr, typ två liter mjölk, eller kanske en liter mjölk, euroshoppers billig bröd och en lika billig chokladkaka. Och dom där 20kronorna är det sista man äger, sen ser man kassörskan i ögonen och hon ler så där fint och kön bakom en blir bara längre och längre, då antar jag att man ler och säger självklart, istället för att säga "Nej, du, dom 20kronorna är det sista jag äger och har"
Egentligen är det ett smart sätt att få in pengar på, som i grund och botten går ut på att man ska få dåligt samvete över alla sina köp och då skänker några kronor för att sen kunna se sig i spegeln med den där nya tröjan.

Hoppas röda korset får inte en jävla massa pengar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback